Użytkownicy szukający informacji na temat marek, produktów czy usług korzystają z wyszukiwarki Google. Chcąc zatem odnieść sukces w sieci nie można zapomnieć o pozycjonowaniu strony internetowej. Trzeba jednak wiedzieć, że dziś użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę coraz dłuższe i konkretniejsze frazy. Oznacza to, że pozycjonowanie strony na ogólne frazy to już za mało. Potrzebne jest pozycjonowanie na tzw. „długi ogon”. Na czym ono polega i czy jest skuteczne?
Czym jest pozycjonowanie na tzw. „długi ogon”?
Tego typu pozycjonowanie określa się fachowo jako pozycjonowanie long tail. Polega ono na pozycjonowaniu strony internetowej na dużą ilość szczegółowych fraz kluczowych. Są to frazy składające się z dwóch, trzech i więcej wyrazów. Pozycjonowanie szerokie zapewnia dużo większy ruch na stronie w porównaniu z tradycyjnym pozycjonowaniem. Frazy z długiego ogona są znacznie rzadziej wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Ale są to frazy na tyle szczegółowe, że użytkownik, który taką frazę wpisuje doskonale wie czego szuka. Dzięki temu rośnie prawdopodobieństwo, że po wejściu z wyników wyszukiwania na stronę www dokonać czynności, której się od niego oczekuje. Zakupi produkt lub zamówi usługę. Pozycjonowanie szerokie to wysoka konwersja wynikająca z tego, że użytkownik dostaje konkretną odpowiedź na swoje zapytanie.
Zalety pozycjonowana szerokiego
Jak widać, pozycjonowanie long tail wiąże się z wieloma zaletami. Przede wszystkim to możliwość zwiększenia ruchu na stronie o użytkowników, którzy dokonują zakupu. Czy takie pozycjonowanie się opłaca? Oczywiście tak. To nie tylko możliwość zwiększenia zysków, ale również obniżenie kosztów pozycjonowania. Frazy ogólne to frazy konkurencyjne. Oznacza to, że na ich wypozycjonowanie przeznaczyć trzeba większe środki finansowe i więcej czasu. Pozycjonowanie na tzw. „długi ogon” przynosi o wiele szybsze efekty. Zarówno pod względem pozycji w wynikach wyszukiwania, jak i zwiększenia ruchu na stronie i konwersji. Ważne jest również, że pozycjonowanie fraz szerokich wpływa na pozycjonowanie fraz ogólnych. Często bowiem fraza ogólna stanowi część frazy szerokiej. Dzięki pozycjonowaniu long tail można tym samym poprawić pozycje fraz ogólnych.
Dla kogo pozycjonowanie long tail?
Pozycjonowanie szerokie jest dziś wykorzystywane coraz powszechniej. Głównie ze względu na to, że daje możliwość uzyskania długotrwałych efektów w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania w krótkim czasie. Pozycjonowanie long tail polecić można przede wszystkim rozbudowanym serwisom internetowym. Idealnym przykładem są sklepy internetowe posiadające w swojej strukturze wiele kategorii i podkategorii produktowych oraz wiele stron produktowych. W tym przypadku pozycjonowanie szerokie przyniesie o wiele lepsze efekty niż pozycjonowanie na frazy ogólne. Każda nazwa produktu stanowić bowiem będzie frazę szczegółową, którą wykorzystać można w pozycjonowaniu szerokim.