Sprzedaż na modelu dropshippingu. Czy się opłaca?

biuro

Właściciele firm i sklepów internetowych poszukują coraz częściej nowoczesnych metod optymalizacji kosztów sprzedaży. Jedną z nich jest sprzedaż w modelu dropshippingu. Na czym polega ta metoda i dla kogo jest najbardziej opłacalna?

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to – w dużym uproszczeniu – metoda sprzedaży, w której proces wysyłki produktu zostaje przeniesiony na dostawcę, czyli hurtownię. Zadaniem właściciela sklepu jest zbieranie zamówień, które następnie są realizowane przez dostawcę. Dostawca odpowiada zatem za szereg istotnych kwestii – poczynając od stanu magazynowego, przez realizację po wysyłkę zamówienia. Właściciel sklepu internetowego odpowiada z kolei za marketing i dotarcie z ofertą do jak największej grupy klientów. Zasady działania dropshippingu w przypadku konkretnych firm zależą ściśle od zawartości umowy, podpisywanej pomiędzy właścicielem sklepu a dostawcą. Przykładowo – zależnie od charakteru umowy, właściciel sklepu on-line może być sprzedawcą lub pośrednikiem w transakcji.

Wady i zalety dropshippingu

Najbardziej docenianą zaletą dropshippingu jest ogromna oszczędność czasu i części kosztów. Prowadzenie sklepu on-line wiąże się z koniecznością koordynacji wielu działań i dużymi nakładami finansowymi. Dzięki dropshippingowi można uniknąć przynajmniej części wydatków i działań związanych z:

  • zakupem towaru – nabycie towaru jest obowiązkiem dostawcy (chociaż kwestia ta zależy od charakteru umowy),
  • sprawdzaniem i aktualizacją stanu magazynu – dostawca dba o regularne uzupełnianie stanów magazynowych,
  • pakowaniem przesyłek – właściciel sklepu dostarcza jedynie dane klientów i informacje o zamówieniu,
  • wysyłką produktów – na dostawcy spoczywa obowiązek realizacji wysyłek.
Zobacz również  Czy warto studiować ekonomię? Co dalej – dowiedz się

Niewątpliwą wadą takiego modelu sprzedaży jest głęboka zależność e-sklepu od działań hurtowni. Problemy mogą pojawić się zarówno na poziomie realizacji zamówień (np. braki w magazynie, pomyłki), jak i na etapie logistyki. Dyskusyjną jest też kwestia odpowiedzialności. Co zrobić, gdy w magazynie zabraknie dużej partii towarów lub nastąpi duże opóźnienie w wysyłkach?

Komu opłaca się taki model sprzedaży?

Dropshipping jest szczególnie korzystny w przypadku sklepów internetowych. Korzystanie z takiego modelu sprzedaży znacznie ogranicza wydatki i pozwala skupić się na działaniach marketingowych. Podstawą udanej współpracy musi być jednak wybór zaufanego, solidnego dostawcy, który będzie w stanie sprostać wymaganiom logistycznym. Przed rozpoczęciem współpracy należy też dogłębnie zbadać potrzeby sklepu i przygotować umowę, która długoterminowo zabezpieczy interesy obydwu stron. Najważniejszym elementem umowy powinien być jasno określony zakres obowiązków i odpowiedzialności za poszczególne działania.

Dropshipping to nowoczesna metoda sprzedaży, która – pomimo kilku oczywistych wad – jest zdecydowanie godna uwagi, zwłaszcza w przypadku sklepów on-line, oferujących sprzedaż szerokiego asortymentu produktów.